Rapporter Peru januari till maj 2020

7 juli
Georges rapport från sin tid i Peru till oss givare samt bilder.

A project with two faces        
Georges Cappelle                                                                          

First briefly introduce the environment where the project took place.

Peru is a Latin American country with diverse landscapes: desert along the Pacific border, the Andes mountains from North to South and jungle bordering big brother Brasil. The very beautiful nature (photo 1)

is a paradise for diverse fauna and flora (photo 2).

The cities are extensive agglomerations with a center built by the Spaniards and around it several neighbourhoods where the poorer people lives (photo 3)

In the Andes shepherds  (small farmers) go early in the morning with their cattle to the grassy planes in the valley or in the mountains, sometimes stay there all day and come back in the evening (photo 4)

The warm contact with the local people was very pleasant (photo 5)

The culture, religion, certain lifestyles, art…show clear influences from the Inca period and the Spanish colonization. Peruvians perform actions that refer to Mother Earth. Before drinking a glass of wine, as thank to Pachamama, some of the god’s drink is poured onto the earth. Works of art in the churches remind us of the Spaniards who brought Christianity (photo 6)

The typical South American clothing is mainly worn in the mountains (photo 7)

You can’t miss it. The government’s main focus is on mines and the extraction of raw materials. There has been years of neglect of certain soft sections: conspicuous and tangible social inequality, dispersed environmental pollution, (photo 8)

health care and education (teacher training, level and practice). The pupils mainly have to reproduce. Creative and critical thinking are rare.
How was the project?
The project was presented in a local radio and a large poster (photo 9 and 10)

The first few months were very busy. The many purchased valuable didactic materials (photo 11)

were presented and used during the sessions with motivated teachers and teacher training students.The contents: background and didactic approaches. Background and exercises were also offered on areas unknown fort them such as mental arithmetic, English dialogues and pronunciation exercises,  expressive reading…The practice phase often happened in small groups (photo 12)

The participants had no knowledge of the teaching methodology and were very curious about the use of didactic media, songs in English lessons, the preparation and formulation of challenging tasks (photo 13)

role playing, dialogues… 

Due to the measures of the Peruvian government, the schools were closed and the planned practice of the participants could not start. Unfortunally! In the meantime I made syllabi for Peruvian colleagues about learning to think in many  domains in the education (photo 14)


In the month of February 2020 I participated in a well attended international pedagogical conference in Arequipa after which the city, the organizers as well as the university  gave congratulations and appreciation (photo 15-18)

Thanks again for your support
/Georges

12 juni
citat från sms kommunikation
“If all runs well and if there are no problems, I arrive in the railwaystation of Kortemark (you remember?) on wednesday at 19.30. Using car, airplane (16 hours), thalys and train. I hope I can find my way again after a long time in South-America”

11 juni
Ursprungsplanen var att Georges volontärsperiod skulle sluta i maj och hemresan var bokad till 15 maj. Nu, i och med pandemin, blev det inte så. Internationella flygplatsen i Lima stängdes och att röra sig i landet försvårades. För att komma till Limas flygplats från Moquegua (850 km) måste man åka buss och inrikesflyg med de risker för smitta det skulle innebära. Georges var instängd! Efter kontakter med ambassaderna i Lima och Bryssel samt lokal chaufför har det nu löst sig och han kan äntligen ta sig hem. Först med privatbil till Lima därefter flyg till Amsterdam fvb till Belgien. Så det löste sig till slut. Mycken oro och fixande. Dessa transportlösningar kostar en hel del och min insamlingsgrupp bidrar med 4050kr för att stötta honom och hjälpa till att komma hem. 16 juni går resan tillbaka och han räknar med att vara hemma 18 juni.

25 april
Corona lockdown in Peru är förlängd till 10 maj. Planerad hemresa för Georges var 15 maj men är nu flyttad till 1 juni.

April
Georges är i karantän. Peru har stängt alla skolor. Peru har infört karantän från 15 mars till 30 mars och har förlängts till 12 april. Det är inte tillåtet att gå ut mellan 20.00 – 05.00. Utegångsförbudet utökades 30 mars till att börja 18.00. Det är förbjudet att gå ut om man inte har munskydd och en orsak (handla mat, mediciner eller besöka en bank) att gå ut. Män får gå ut måndagar, onsdagar och fredagar. För kvinnor gäller tisdagar, torsdagar och lördagar. På söndagar får alla hålla sig hemma. För att gå ut ska man fylla i ett onlinedokument. 3 april meddelade regeringen att utlänningar får sina visa förlängda till krisläget är avslutat. Den 8 april förlängdes karantänen till 26 april.

Under tiden arbeter han med att ta fram övningsmaterial i kreativt tänkande, problemlösning, …. Jag delar några sidor ur hans digra samling av övningar.

28 mars
Coronaviruset härjar naturligtvis även i Peru. Den Peruanska regeringen stänger skolorna till 10 april. Det innebär att han inte kommer att möta skolbarnen tidigast då. Men han är glad över att han fått möjlighet att arbeta med teacher trainiing och att fortsätta skriva kursplaner. Så här skriver han:
“Hi Sten I am not sure now. But I think the Peruvian government will close the schools till about April 10. I hope I can teach as soon as possible. I am a little bit disappointed. I have prepared a lot of activities and bought lots of materials and now I have to wait and wait…The students and the teachers I see sometimes are very happy to see me again and me too. Now I am making more syllabi. Another question: can I return on May 15? Jag anar en viss oro i hans svar men –
“But I am happy I coud train the teachers during my first months here. I could also teach in an international congress in Arequipa.

Länk till wikipedia – https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Peru

26 februari
Georges fortsätter att utbilda lärarna. På universitetet i Arequipa har han under en period arbetet med fortbildning och här avtackas han. På nästa bild ses han i klassrummet med lärarna som han utbildar. Vädret i Peru har varit hårt med kraftiga regn som förvandlar gator till floder. Hans rum fylls med vatten. Det är varmt i luften. Denna helg åker han till Bolivia och La Paz och vidare till Titicaca sjön. Sen vänder han åter till Moquegua och träffar barnen som börjar skolan. De har haft lov till nu.

5 februari
Idag har Georges blivit intervjuad i Peruansk radio om det volontärarbete som han gör. Han har också inhandlat – “Presentation of and invitation for the project in Moquegua.Syllabi and other didactic materials I have bought for the project”.

24 januari
Peru och Moquegua drabbades på morgonen av ett kraftigt jordskalv. 5,4 på Richterskalan. Så här skrev Georges: Hi Sten. There was a short but very strong earthquake last night. I never had this experience before. It rained cats and dogs. The street where I live was a river. There was also water in my room. Now it is better.

18 januari
Idag lämnade Georges Belgien och anländer till Arequipa på söndagen 18 januari. Han befinner sig nu i Moquegua

https://www.volcanodiscovery.com/earthquakes/quake-info/2654554/M5-Fri-24-Jan-Near-Coast-of-Peru.html