19 februari

image

Morgon med Dhaulagiri inbäddad i molntäcke som ändå lovar en fin dag.
Uppbrott. Göra avslut. Avfärd. Ta farväl. Hemåt. Att lämna. Vara på resa. I mellanrummen. Oklart. Ovisst. Ord som beskriver känslor och tillstånd som rör sig inom mig.
Inför avresan till Pokhara är det en del oklarheter. Kommer bussen i morgonbitti? Möter Manoj (guiden) oss i Ghorkhala med jeepen? Hittar vi varandra där? Det kommer säkert gå som planerat men alla vi pratar med ger olika besked (bl.a. vilken väg bussen tar), vilket förvirrar och stör. Språket är ett problem. Många av de vuxna pratar engelska men med en brytning och meningsbyggnad som kan vara svår att förstå. T.ex. blir ‘f’ i början av ord ofta ett ‘p’ istället. Find blir pind, floor blir plor, fine blir pine, food blir pood osv. Och även om de inte förstår svarar de jakande och nickar, de ställer inte följdfrågor. Men det är intressant med mellanmänsklig kommunikation, att försöka vara tydlig och få klara besked, ordens betydelse, tidsangivelser mm. Man söker klarhet och svar men hittar bara fler frågor.
Georges och jag börjar skissa på utvärdering av tiden här. Hans region, västflandern, har bidragit med ekonomi till skolmaterial och vill ha en rapport. Vi diskuterar pedagogik, didaktik mm. Lärarnas insats, måluppfyllelse av projektet mm. Givande samtal. Bland annat om skillnader nepal och belgiesk/svensk skolkultur. Här är tempot och kraven mycket lägre. Lärarna verkar inte planera och utvärdera sin verksamhet. De har en annan syn på hur använda tiden. Skillnader som inte skulle tolereras i Europa. Barnen kopierar och reproducerar. Söker alltid lärarens ögon och bekräftelse innan de svarar. Lärarna sitter länge i lärarrummet och eleverna har mycket tid utan att lärarna är i klassrummet. Är det ett lokalt problem eller är det ett nationellt kulturdrag? Många frågor som vi spekulerar kring. Det vi ser är ett slöseri med tid och resurser. Engagemang och professionalitet. Brist på kontroll av skolan (lärarna har dock kontroll på barnen) från lokal (nationell?) skoladministration. Brist på resurser.
Efter en siesta en sista dusch och packning inför återresan i morgon bitti.
/Sten-Ove

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *